یزدفردا: وزیر خارجه نیوزیلند جمعه گفت که تلاش چین برای افزایش حضور امنیتی در جزایر منطقه اقیانوسیه نگران کننده است و ممکن است به بی‌ثباتی یا تضعیف امنیت منطقه‌ای منجر شود.

به گزارش یزدفردا به نقل از خبرگزاری فرانسه، «وینستون پیترز» وزیر خارجه نیوزیلند در انتقادی نادر از پکن افزود: چین حضوری طولانی‌مدت در اقیانوسیه داشته است اما بطور جدی نگران افزایش حضور این کشور در بخش‌های امنیتی اقیانوسیه هستیم.

وی در سخنرانی خود در «شورای چین- نیوزیلند "در اوکلند افزود: ما نمی‌خواهیم شاهد تحولاتی باشیم که به بی‌ثباتی نهادها و ترتیباتی منجر شود که امنیت منطقه ما را پی‌ریزی کرده است.

علاوه بر این، پیترز تاکید کرد که چین یک شریک اقتصادی حیاتی برای نیوزیلند است و دو طرف اشتراکات زیادی دارند اما دارای اختلاف عقیده‌های زیادی هستند.

وزیر خارجه نیوزیلند گفت: حقوق بشر یکی از این موضوعات است. ما از چین می‌خواهیم که به اصول و تعهدات بین‌المللی در زمینه حقوق بشر پایبند باشد.

وی اظهار کرد که نیوزیلند در حوزه‌های متعدد از جمله رفتار چین در تنگه تایوان، رفتار با اقلیت‌های مسلمان در استان سین‌کیانگ، نقض حقوق بشر در هنگ‌کنگ و نقش چین در اقیانوسیه نگرانی‌هایی دارد.

نیوزیلند در ۲ سال گذشته نگرانی‌های خود بیش از پیش در قبال رفتار چین ابراز کرده است. تغییر دولت در اکتبر ۲۰۲۳ نیز انتقادات از چین را افزایش داده است.

پیترز گفت: روابط چین و نیوزیلند پیچیده است و این نشان می‌دهد که ما باید در همکاری و تعاملات خود صراحت داشته باشیم.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا